خانه «=« مقالات سایت «=« سینما ورسانه «=« “به مراحل بعد از تولید در سینما بی‎توجهی می‎شود”

“به مراحل بعد از تولید در سینما بی‎توجهی می‎شود”

"به مراحل بعد از تولید در سینما بی‎توجهی می‎شود"فرید فرهمند که ماستری‎اش را در رشته “مولتی مدیا، سه بعدی، انیمیشن وجلوه‎های ویژه” از هندوستان به دست آورده، از آغاز کارهای جدید و فنی در سینما سخن می‎زند. او می‎گوید ما باید به پست پرودکشن (مراحل بعد از تولید) اهمیت زیاد بدهیم و فنون جدید دیجیتلی را وارد سینما سازیم: ” ما بخواهیم یا نخواهیم، تکنالوژی روز به روز در دنیا در حال پیشرفت است، مخاطبان سینما نیز فلم‎های بهتر و باکیفیت از سینماگران می‎خواهند. ضرورت ایجاب می‎کند که ما از سافت وییرهای جدید کمپیوتری در کارهای سینمایی خود کار بگیریم تا بتوانیم قناعت تماشاگران سینما را فراهم سازیم.”
فرید فرهمند که می‎خواهد روی مراحل بعد از تولید در سینما با بهره‎گیری از جلوه‎های ویژه و با استفاده از فنون جدید دیجیتلی کار کند، می‎گوید: “ما در تولید فلم سینمایی مراحل قبل از تولید و بعد از تولید داریم، اما تا اکنون در افغانستان تنها به مراحل قبل از تولید توجه صورت می‎گیرد، در حالی که در حدود ۷۰ درصد کار فلم را مراحل بعد از تولید تشکیل می‎دهد.”
فرهمند از هنرهای زیبای پوهنتون کابل در رشته سینما و کارگردانی تیاتر لیسانس دارد. او می‎گوید در افغانستان تا اکنون تخنیک‎ها و فنونی بعد از تولید آموزش داده نمی‎شود، اما این فنون در هنر فلم‎سازی ضروری است.
او که دوره تخصصی‎اش را در رشته “جلوه‎های ویژه” سپری کرده، می‎گوید در بخش‎های “سه بعدی و انیمیشن” در کشور کاستی‎های زیادی احساس می‎شود. از این لحاظ، وی تصمیم دارد در این بخش تغییراتی ایجاد کند. فرهمند می‎گوید: “ما در سینمای بیرونی می‎بینیم که مراحل بعد از تولید به شکل فنی کار می‎شود اما در افغانستان این کار به گونه  مسلکی نه، بل به شکل ابتدایی آن صورت می‎گیرد و جای افکت‎ها در فلم‎‏ها بسیار خالی احساس می‎شود.”
از نظر فرهمند در افغانستان در عرصه سینما کاستی‎های زیادی وجود دارد. به باور او، روی بخش سینما سرمایه‎گذاری نشده و افراد مسلکی و فنی در این بخش بسیار محدود می‎باشند. هرچند او بعضی پیشرفت‎ها در سینما را می‎پذیرد که شامل بخش‎های بازیگری، کارگردانی، صدابرداری، کمره و فلم‎نامه‎نویسی می‎شود ولی می‎گوید این‎‏ها صرفاً به مراحل پیش از تولید تعلق دارد و ربطی به مراحل بعد از تولید ندارد. فرهمند در عین حال تصریح می‎کند که پیشرفت‎ها در این بخش‎ها هم آن چنان فنی نیست و اشخاص می‎توانند با استفاده از استعداد و ذوق هنری شان در این عرصه‎ها ابتکاراتی به خرج دهند. وی تأکید دارد که در بخش پرودکشن که کاملاً یک بخش تخنیکی است باید افراد تحت آموزش‎های مسلکی و فنی قرار گیرند.
فرهمند به تازگی با یکی از پرودکشن‎های خصوصی در افغانستان کارش را آغاز کرده و قصد دارد اندوخته‎هایش را در این عرصه با دیگر علاقمندان نیز شریک سازد. او می‎گوید: “در بخش پرودکشن کار به گونه دیجیتل روی رنگ‎پردازی، نورپردازی و ایجاد جلوه‎های ویژه در فلم‎ها صورت می‎گیرد که با استفاده از این فن می‎توان صحنه‎های مختلفی را نظر به نیاز طبیعی و هنری ساخت.”
این سینماگر که کار فلم مستند “قصه‎های شب افغانستان” را تکمیل کرده است اطمینان می‎دهد که این فلم در فیستیوال‎های خارجی راه یافته و جایزه خواهد گرفت. این فلم از ساخته‎های الکا سادات است که درمورد چگونگی زندگی کماندوهای افغان ساخته شده است. قبلاً الکا سادات گفته بود که در جریان ثبت این فلم یکی از کماندوها عملاً در جنگ کشته شد و این حادثه به روحیه وی تأثیر بدی گذاشته است.
الکا سادات برای کارگردانی فلم “در دهکده‎ای که ناقص‎العقل می‎نامند” جایزه بخش حقوق بشر را از فیستیوال فلم الجزیره و جایزه اول را در فیستیوال صدای زن مسلمان در امریکا گرفته است و “فلم یک دو سه” وی نیز از فیستیوال‎های مصر، ایتالیا و آلماتا جایزه گرفته است. حال دیده شود که فلم “قصه‎های شب افغانستان” پس قرار گرفتن روی پرده سینما دست‎آوردهایی را برای او و فرید فرهمند خواهد داشت یا خیر.

image_pdfپی دی افimage_printچاپ
به کانال تلگرام ما بپیوندید
x

شاید بپسندید

شات گروپ تقدیم میکند،”پی کی؟؟”

گروه شات از فعالان عرصه رسانه ای مهاجرین افغانستانی در ...

از فروشگاه ما دیدن فرمایید رد کردن