خانه «=« ۱۳۹۵ «=« میزان «=« ۲۳

آرشیو روزانه: ۲۳, میزان , ۱۳۹۵

مجموعه نرم افزار های تولید شده

کانال تلگرام انجمن فرهنگی تبلور اندیشه

قابل توجه کلیه عزیزان مخاطب سایت، با توجه به افزوده شدن امکان جدید در وب سایت این انجمن از این بعد میتوانید همزمان تیتر کلیه مطالب این وب سایت را علاوه بر وب سایت، شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، تویتر، لینکد این، از طریق کانلا تلگرام این انجمن نیز دریافت دارید …

✔️انجمن فرهنگی تبلور اندیشه✔️

کانالی جامع، جهت دسترسی به؛

◀️ اپلیکیشن های منحصر به فرد
◀️ کتابهای الکترونیکی و کتابخانه نفیس
◀️ اناشیدهای عربی و نماهنگ های زیبا
◀️ فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
◀️ اخبار روزانه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی
◀️ روایات و احادیث روز

■ جهت دسترسی و تماس با ما، بر روی آدرس درج شده ↙️ کلیک کنید.

@Tabalwor
Https://T.ME/Tabalwor
https://t.me/joinchat/AAAAAD2uOg8lJClZw0P2Rg

دختر افغان (کلیپ)

 

 

کارکردهای جالب فلش USB که اغلب کاربران نمی دانند

اگر تا به حال از حافظه‌های فلش تنها برای ذخیره سازی اطلاعات و به عنوان یک انبار دیجیتال استفاده می کردید، سخت در اشتباهید. این ابزار بندانگشتی کارکردهای مفید دیگری هم دارند که نباید از آنها غفلت کنید.

کلیک- اگر تا به حال از حافظه‌های فلش تنها برای ذخیره سازی اطلاعات و به عنوان یک انبار دیجیتال استفاده می کردید، سخت در اشتباهید. این ابزار بندانگشتی کارکردهای مفید دیگری هم دارند که نباید از آنها غفلت کنید.

اجرای نسخه‌های پرتابل برنامه های مختلف

حافظه های فلش در کنار ذخیره سازی انواع اطلاعات برای اجرای نسخه های پرتابل یا قابل حمل برنامه های مختلف هم قابل استفاده هستند. برنامه هایی که نیاز به نصب ندارند و تنها با یک کلیک از روی حافظه های فلش اجرا می شوند.

یکی از انواع این برنامه ها که بسیار کاربردی است اوپن آفیس نام دارد. این برنامه تمامی امکانات برنامه آفیس مایکروسافت را در خود دارد.همچنین نباید از نسخه های پرتابل مرورگرهایی مانند فایرفاکس و تاندربرد غفلت کرد که به ترتیب برای مرور وب و تبادل ایمیل به کار می روند. وقتی امکانات مجموعه آفیس با این دو برنامه ترکیب شود، بخش اعظم نیازهای اداری و تجاری هم رفع می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه های پرتابل قابل نصب بر روی حافظه های فلش می توانید به آدرس PortableApps.com مراجعه کنید.

راه‌اندازی سیستم عامل

از حافظه های فلش برای راه اندازی یک سیستم عامل کامل با تمامی امکاناتش هم می توان استفاده کرد. این کار در مورد سیستم عامل های ویندوز و لینوکس بدون مشکل خاصی ممکن است. هر چند امکانات نسخه های پرتابل این سیستم عامل ها تفاوت هایی با نسخه های عادیشان دارد. اطلاعات بیشتر در این زمینه در سایت های تخصصی فناوری و با انجام یک جستجوی ساده در دسترس است.

اتصال به شبکه‌های بی‌سیم

اگر یک شبکه بی سیم دارید می توانید با استفاده از تنظیمات مربوط به شبکه بی سیم در ویندوز پیکربندی مناسب را برای اتصال حافظه فلش خود به این شبکه انجام دهید. با این کار می توان حافظه فلش را برای اتصال رایانه ها، چاپگرها و دیگر وسایل جانبی به یک شبکه بی سیم مورد استفاده قرار داد.

تنظیم مجدد کلمه عبور

اگر کلمه عبور خود در ویندوز را فراموش کنید حتما به مشکل برمی خورید. راه حل این مساله آن است که اطلاعات ضروری در این زمینه را ذخیره کنید تا در صورت فراموشی یا هر مشکل دیگری به سرعت به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشید.

در گذشته این اطلاعات بر روی فلاپی دیسک ها ذخیره می شد، اما امروزه با استفاده از حافظه های فلش هم می توان این اطلاعات را ذخیره کرده و در صورت لزوم آنها را اجرا کرد.

ارتقاء عملکرد سیستم

با استفاده از حافظه فلش می توان عملکرد ویندوزهای ویستا و ۷ را ارتقا داد. فناوری ReadyBoost به منظور افزایش سرعت ویندوز از طریق حافظه های فلش ابداع شده است.

این فناوری از فضای خالی موجود در حافظه فلش به عنوان حافظه اضافی کمکی برای افزایش ظرفیت حافظه Cache هارد دیسک رایانه استفاده می کند. از آنجایی که سرعت حافظه های فلش از حافظه های سنتی مغناطیسی بیشتر است، استفاده از آنها در این زمینه سرعت سیستم و عملکرد آن را ارتقا می دهد.

دستور العمل های مربوط به این کارکرد حافظه های فلش از طریق بخش کمک یا Help ویندوز در دسترس است.

مدیریت انتقال اطلاعات

اگر از ویندوز XP استفاده می کنید می توانید برای بهبود و مدیریت بهینه انتقال اطلاعات از USB Flash Drive Manager مایکروسافت استفاده کنید. بعد از نصب این برنامه کپی کردن فایل، تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات کل حافظه فلش یا هارد دیسک، تغییر برچسب درایو و حتی ایجاد فایل Autorun راحت تر می شود.

تبدیل به mp3 player

حافظه های فلش را با اعمال اندکی تغییرات می توان به عنوان ابزاری برای گوش کردن به فایل های mp3 به کار برد. با این کار در وقت و هزینه کاربر نیز صرفه جویی می شود. برای این کار کافیست فایل های موسیقی خود را بر روی حافظه فلش کپی کنید و آن را به رایانه متصل کنید. سپس نرم افزار Windows Media Player را اجرا کرده و فهرستی از قطعات موسیقی مورد علاقه تان را با استفاده از امکانات این نرم افزار ایجاد کنید.

حفاظت از اطلاعات حساس با رمزگذاری

اگر از حافظه فلش خود برای انتقال و نگهداری اطلاعات حساس و محرمانه استفاده می کنید، قادر خواهید بود برای آن کلمه عبور تعیین کنید تا هر کسی نتواند به محتوای آن دسترسی پیدا کند.

Rohos Mini Drive از جمله ابزار امنیتی است که با استفاده از آن می توانید یک بخش یا پارتیشن حفاظت شده بر روی حافظه فلش ایجاد کرده و سپس برای آن کلمه عبور در نظر بگیرید. با این کار امنیت خود را تضمین کرده اید.

مدیریت وب سایت

با استفاده از حافظه های فلش حتی می توان وب سایت های مورد نظر را مدیریت کرد. اگر شما ادمین یک سایت هستید می توانید با استفاده از برنامه Server2Go، انواع وب سرورهایی که از Apache، PHP، MySQL، Perl پشتیبانی می کنند را مدیریت کنید.

نسخه پرتابل این برنامه به راحتی و با یک کلیک بر روی حافظه های فلش قابل استفاده است. این برنامه که با همه نسخه های ویندوز سازگار است، از اکثر مرورگرهای اینترنتی هم پشتیبانی می کند.

قفل کردن رایانه

برنامه پرتابل Predator برای قفل کردن رایانه ها با استفاده از حافظه های فلش قابل استفاده است. این برنامه کم حجم و کاربردی حافظه فلش را به یک کلید مطمئن مبدل می کند. با نصب این برنامه اگر حافظه فلش به رایانه متصل باشد، همه چیز به طور عادی کار خواهد کرد، در غیر این صورت و به محض برداشتن حافظه فلش رایانه قفل خواهد شد و حتی صفحه کلید و موشواره هم از کار می افتند و نمایشگر هم سیاه می شود.

با قابلیت جدید Google Photos دیگر نیاز به Rotate کردن دستی عکس‌ها ندارید

یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای موبایل، ویرایشگر و ذخیره ساز عکس‌ است. با اینکه اپلیکیشن‌های متعدد و جدیدی در اختیار کاربران قرار گرفته است اما نرم افزار‌های قدیمی‌تر همانند Google Photos همچنان محبوبیت و کارایی خود را  حفظ کرده‌اند و تیم سازنده سعی دارد تا با امکانات جدید این نرم‌افزار را همچنان جذاب نگاه دارد.

گوگل به تازگی اعلام کرده است در بروزرسانی اخیر فوتوز، امکان چرخش خودکار تصاویر را به این اپلیکیشن افزوده است. این ویژگی در واقع به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان تصاویری که نیاز به چرخش دارند تا ظاهر مناسب را پیدا کنند توسط گوگل و بدون انجام کاری از سوی شما به نحوه درستی Rotate شوند.

در حالت پیش‌فرض قابلیت چرخش عکس‌ها در بخش Assistant (دستیار) برنامه گنجانده شده است اما اگر تمایل نداشته باشید که به صورت دستی تصاویر را تغییر دهید تنها با لمس گزینه Save تغییرات لازم توسط سیستم یادگیر هوشمند گوگل یا Machine Learning انجام خواهد شد.

مدیر تولید نرم‌افزار گوگل فوتوز آقای Tim Novikoff در بلاگ رسمی گوگل در خصوص این تغییرات نوشته است:

شما نیاز نیست کاری انجام دهید، سیستم Machine Learning در گوگل فوتوز تمام کارهای مورد نیازتان را انجام می‌دهد.

سیستم یادگیر هوشمند گوگل تنها به چرخاندن تصاویر خلاصه نمی‌شود، تشخیص چهره‌ی افراد در تصاویر، تشخیص محتوای عکس‌ها و جستجوی تصاویر با تایپ کلمات مرتبط با محتوای آنها از جمله‌ی امکانات این سیستم هوشمند است.

آپدیت جدید Photos هم اکنون برای iOS و اندروید و بخش تحت وب این اپلیکیشن در دسترس کاربران قرار دارد.

به نظر شما آیا سیستم هوشمند گوگل می‌تواند کارایی لازم در اپلیکیشن‌هایی مانند ویرایشگر تصاویر را داشته باشد؟

تصاویر واقعی از طرح اولیه گوشی شیائومی با نمایشگر منعطف رویت شد

گوشی تاشو شیائومیبا توجه به تصاویر رندر گوشی‌های هوشمند تاشو که از نمایشگرهای منعطف بهره می‌برند، به نظر می‌رسد آینده متعلق به این نوع محصولات باشد. اخیرا پتنت‌هایی از کمپانی سامسونگ منتشر شده که مربوط به یک گوشی‌هوشمند تاشو بود و احتمالا به یاد دارید که شرکت لنوو هم دقیقا پیش از آغاز به کار نمایشگاه IFA امسال در برلین، تبلیغاتی از گوشی‌هوشمند تاشو منتشر کرد. بسیاری بر این باور بوند که لنوو از این محصول در نمایشگاه ایفا رونمایی خواهد کرد اما این اتفاق رخ نداد.

بد نیست اشاره کنیم که قبلا طرح‌های اولیه‌ای از گوشی‌هایی با نمایشگر منعطف از شرکت اوپو هم منتشر شده بود. حال تصاویر رندر جدیدی از طرح اولیه‌ی یک گوشی‌هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش تاشو از شرکت شیائومی در دسترس قرار گرفته است. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.

طرح اولیه‌ی گوشی‌هوشمند شیائومی به تازگی در وب‌سایت Baidu رویت شده که می‌توانید این محصول را در تصویر رندر جداگانه، یکی را در بالا و دیگری را در ابتدای این مطلب مشاهده کنید. این گوشی از نمایشگری منعطف استفاده می‌کند که می‌توان آن را به سمت بالا، پایین و نیز چپ و راست خم کرد. در تصاویر منتشر شده از این دستگاه نشانه‌ای از یک تصویر فوتوشاپی دیده نمی‌شود و به همین دلیل شاید بتوان صحت این رندرها را تایید کرد. اما با این وجود نمی‌توان گفت که به زودی شاهد معرفی رسمی این محصول خواهیم بود. از جمله مشکلاتی که برای استفاده از نمایشگرهای تاشو وجود دارد، می‌توان به سختی تولید انبوه آن و نیز هزینه‌ی تمام شده‌ی محصول نهایی اشاره کرد. در حال حاضر فقط نمونه‌هایی از نمایشگرهای خمیده و نیز گوشی‌هایی با حاشیه‌ی بسیار کم معرفی و به بازار عرضه شده‌اند و فعلا هیچ شرکتی گوشی تاشو مشابه با آنچه در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید را رسما معرفی نکرده است.

در هرحال، نمایشگر محصول تاشو‌ی شیائومی بسیار زیبا است و به نظر می‌رسد که رنگ‌های تولید شده توسط آن نیز بسیار پرطراوت و شاد و نیز شارپ هستند. امیدواریم گوشی‌هوشمند می‌نوت ۲ نیز یکی از با کیفیت‌ترین صفحه‌نمایش‌های موجود را ارائه دهد. البته باید گفت که انتظار نمی‌رود این محصول به نمایشگری منعطف مجهز شود.

نظر شما در مورد گوشی‌های هوشمند تاشو با نمایشگرهای منعطف چیست؟ آیا این محصولات به زودی روانه‌ی بازار خواهند شد و آیا واقعا آینده متعلق به چنین دستگاه‌هایی است؟

از تولد سینما در خانواده سلطنتی تا صف جوانان بیکار برای تماشای فیلم

نرگس محمدی: صنعت سینما از اوایل قرن بیستم وارد کشور افغانستان شد ولی همواره فراز و نشیب‌های سیاسی از همان ابتدا به سینمای این کشور اجازه رشد نداد.

یک سینمای تخریب شده در دوران طالبان

به هر حال طی قرن بیست، فیلم‌های «پشتو» و «دری» زیادی در داخل و خارج از افغانستان ساخته شد.

از اواخر سال ۲۰۰۱ با متزلزل شدن حکومت طالبان در افغانستان، سینمای این کشور نیز به مرور وارد فاز جدیدی از حیات شد.

*سینمایی با سابقه ۹۰ ساله/از ورود سینما به افغانستان توسط خانواده سلطنتی تا تعطیلی کامل آن در دوران حکومت طالبان

_تخصیص سینما به خانواده سلطنتی

شخصی به نام «امیر حبیب‌الله خان» از اهالی قندهار طی سال‌های (۱۹۰۱تا ۱۹۱۹) امیر افغانستان بود که برای اولین بار نسبت به صنعت سینما علاقه نشان داد ولی تلاش وی برای ورود سینما به این کشور تنها به خانواده‌های سلطنتی محدود ماند و عملا این فن‌آوری از دسترس عموم به دور بود.

امیر حبیب‌الله خان، شاه افغانستان

_ورود پروژکتور سینمایی به افغانستان و نمایش فیلمی صامت برای عموم مردم؛ نقطه عطف سینما در این کشور

 پس از آنکه در سال ۱۹۱۹ «امیر حبیب‌الله خان» براثر یک کودتای خانوادگی در هنگام شکار در کله‌گوش،لغمان،افغانستان به قتل رسید، پسرش «شاه امان‌الله» به قدرت رسید، او در سال ۱۹۲۳ برای اولین بار  پروژکتور سینمایی که «فانوس جادویی» و یا «جعبه جادویی» هم نامیده می‌شد، را وارد افغانستان کرد.

در همین سال برای اولین بار یک فیلم صامت در ولایت لغمان در میان عموم مردم به نمایش درآمد ولی اولین فیلم افغانی با نام «عشق و دوستی» به کارگردانی «لطیف رشید» در سال ۱۹۴۶ ساخته شد.

فیلم «عشق و سینما»، اولین فیلم تاریخ سینمای افغانستان

*تعطیلی سینما در زمان حکومت نادرشاه با هشدار روحانیون

طی سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲ در دوران حکومت نادرشاه با هشدار روحانیون، صنعت سینما و فیلمسازی در افغانستان تعطیل شد ولی با پایان حکومت نادرشاه و به قدرت رسیدن «ظاهر شاه»، فرزند ارشد نادرشاه به حکومت رسید.

«ظاهر شاه»، فرزند «نادر شاه»

_ساخت اولین سالن سینمای افغانستان

«ظاهر شاه» نسبت به پدرش تعصب چندانی نسبت به سینما نداشت و به مرور فضا برای ساخت فیلم در افغانستان کمی بازتر شد، آنچنان‌که در این دوران اولین سینمای افغانستان با نام «سینمای بهزاد» بنا نهاده شد و فیلم «عشق و دوستی»، اولین فیلم افغان تاریخ سینما نیز در همین سال‌ها ساخته شد، البته این فیلم در لاهور، پاکستان، فیلمبرداری شد.

وضعیت سینما بهزاد، اولین سینمای افغانستان در سال‌های اخیر

اگر چه در اوایل، سینمای افغانستان فقط شامل فیلم‏‌های خبری از کار و فعالیت دولت بود و اندکی هم فیلم مستند ساخته می‌شد، آنچنان‌که به طور کلی می‌توان گفت در افغانستان همواره سوژه‏‌های فیلم‏‌های سینمایی سیاسی و در هر دوره ابزار دست دولت بود.

به مرور طی گذشت سال‌ها فضا کمی بازتر شد تا آنجا که در سال ۱۹۶۸ میلادی، اولین سازمان سینمایی تحت عنوان سازمان فیلم «ذبیح‌الله فروتان» ساخته شد.

این سازمان یک سازمان دولتی به ریاست «لطیف احمدی» بود و از همین زمان سینمای افغانستان به «فیلم افغان» مشهور شد.

این سازمان نیز از ابتدا دست به تولید مستند و فیلم‌های جدیدی درباره ملاقات‌های رسمی و کنفرانس‌های دولتی زد، تمامی این فیلم‌ها در سینما اکران عمومی می‌شد تا آنکه به مرور نمایش فیلم‌های هندی در سینماهای این کشور رواج یافت.

_ساخت اولین فیلم سینمایی با حضور هنرمندان افغان

اولین سینمایی که توسط سازمان فیلم افغانستان و با استفاده از هنرمندان افغانی ساخته شد، «همانند عقاب‌ها» نام داشت.

فیلم «همانند عقاب‌ها»

کمی پس از فیلم، سازمان فیلم افغانستان دست به تولید یک فیلم سه اپیزودی با نام «اعصار» زد که اپیزودهای آن به ترتیب «قاچاقچیان»، «خواستگارها» و «جمعه شب» نام داشت.

دو فیلم دیگر با نام «آواهای روستا» و «روزهای دشوار» در همین دوران ساخته شد. همه این فیلم‌ها به صورت سیاه و سفید بودند.

در اواخر دهه ۶۰ ، سازمان فیلم افغانستان اقدام به ساخت اولین فیلم‌های رنگی تاریخ سینمای این کشور کرد که از آن جمله می‌توان «حماسه عشق»، «فرار»، «سرباز صبور»، «خاکستر»، «آخرین آرزو» و «پرنده مهاجر» اشاره کرد.

اگر چه به لحاظ تکنیکی هیچکدام از این فیلم‌ها در حد استاندارهای جهانی نبودند ولی به خوبی توانستند با مخاطبان افغانی خود ارتباط برقرار کنند گویی آنها این فیلم‌های آیینه‌ای از زندگی خودشان بود.

در اواخر دهه ۶۰ و  اوایل دهه ۷۰ میلادی، شوروی سابق کمک‌هایی به دانشجویان افغانی علاقمند به تحصیل در رشته سینما ارائه داد از آموزش گرفته تا کمک هزینه تحقیقات فرهنگی هنری.

_تسلط طالبان بر افغانستان/ تعطیلی صنعت سینما/فرار هنرمندان به ایران و پاکستان

با آغاز دهه ۹۰، بالا گرفتن جنگ‌های داخلی افغانستان و همچنین تسلط گروه طالبان بر این کشور، تعداد زیادی از افراد فعال در صنعت سینما به ایران و یا پاکستان گریختند و برخی از آنها فعالیت خود را به صورت محدود در قالب ساخت ویدئو‌هایی برای سازمان‌های غیردولتی ادامه دادند.

زمانی‌که در سال ۱۹۹۶، طالبان به طور کلی قدرت را در کابل به دست گرفت، بسیاری از سینماها تخریب و تعداد زیادی فیلم در آتش سوختند.

این گروه تماشای تلویزیون و فیلم را کاملا ممنوع کرد و در این میان سینماها را تعطیل و حتی در کنار سینماها چایخانه‌ها و رستوران زیادی تخریب شدند.

_سقوط طالبان و دمیدن جانی دوباره به کالبد سینما

از سال ۲۰۰۰ ، با نزدیک شدن به از هم پاشیده شدن حکومت طالبان، سینمای افغانستان به مرور از فضای سکوت و خفقان خارج می‌شد. قبل از واقعه ۱۱ سپتامبر، «محسن مخملباف»، کارگردان ایرانی علاقمند به افغانستان، با ساخت فیلم «قندهار» توجه جهانیان را به این کشور جلب کرد. «قندهار» اولین فیلم تاریخ سینما درباره افغانستان بود که به جشنواره فیلم کن راه یافت.

فیلم سینمایی «قندهار»

کمی بعد «سمیرا مخملباف»، «صدیق برمک»، «رازی محبی»، «سایمین مالک‌نصر» و «ابوالفضل جلیلی» از جمله فیلمسازانی بودند که در زمینه احیاء سینمای فارسی (دری) در افغانستان فعالیت کردند.

اولین فیلم فارسی_پشتوی «صدیق برمک» با نام «اسامه» در سال ۲۰۰۳ توانست در جشنواره‌های زیادی چون کن و لندن جوایز بسیاری را از آن خود کند.

فیلم «اسامه»

«برمک» هم‌اکنون ریاست مدرسه جنبش آموزش کودکان افغان را به عهده دارد، مدرسه‌‌ای که وظیفه دارد در جهت توسعه و ارتفاء سطح سینمای افغانستان، نیروی بازیگر و کارگردان تربیت کند.

در سال ۲۰۰۶ افغانستان نیز به اتحادیه جشنواره‌های فیلم آسیای مرکزی و قفقازستان جنوبی پیوست.

فیلم «راز زلیخا» در سال ۲۰۰۶ میلادی از اولین فیلم‌های سینمایی بود که پس از سقوط طالبان ساخته شد. این فیلم  به کارگردانی «هوراس احمد شنسب»، به طور کلی در افغانستان ساخته شد.

فیلم «راز زلیخا»

«راز زلیخا» داستان خانواده‌ای است که ماه‌های پایانی حکومت طالبان، برای بقاء خود تلاش می‌کند.

این فیلم در جشنواره‌های بسیاری به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه منتقدین و تماشاگران قرار گرفت.

پس از یک وقفه نسبتا طولانی در سال ۲۰۱۰، فیلم «ایمان» ساخته شد که در سینماهای «ریدینگ» استرالیا» به نمایش درآمد.

این اولین باری بود که فیلم افغانی در یک سینما نمایش داده می‌شد. این فیلم یک سال بعد نیز در جشنواره فیلم آسیای جنوبی در استرالیا برنده دو جایزه سینمایی شد.

فیلم ایمان

«هریس یوسف»، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم که خود ساکن استرالیا بود، برای ساخت فیلم «ایمان» به افغانستان سفر کرد، ساخت این فیلم شش ماه و مراحل پس از تولید آن نیز شش ماه دیگر به طول انجامید.

از سینمای فارسی افغانستان که بگذریم، سینمای پشتو در این کشور نیز طی سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی کرده است، از زمان سقوط حکومت طالبان تاکنون چندین فیلم به زبان پشتو در افغانستان ساخته شده است. چند فیلم پشتو نیز تاکنون توسط فیلمسازان خارجی ساخته شده که از جمله آنها می‌توان به فیلم «صبح به خیر افغانستان» ساخته «کامیلا نیلسون» در سال ۲۰۰۳ میلادی اشاره کرد.

_بهبود وضعیت زنان در سینمای افغانستان از زمان سقوط طالبان به بعد

در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی استفاده از بازیگران و فیلمسازان زن در یک پروژه فیلمسازی چندان سخت نبود ولی زمانی که جنگ‌های داخلی افغانستان شدت گرفت و طالبان بر اوضاع مسلط شد، اوضاع کاملا تغییر کرد، البته امروز اوضاع روز به روز برای سینماگران زن بهتر شده و حضور آنها در جاهای مختلف سینما پررنگ‌تر از دیروز می‌شود. در حال حاضر ده‌ها بازیگر زن که برخی از آنها در سطح بین‌الملل نیز مطرح شده‌اند، در سینمای افغانستان مشغول به کارند که از جمله آنها می‌توان به «لینا أعلم»، «امینه جعفری»، صبا سحر» و «مارینا گلبهاری» اشاره کرد.

_سینمای مستند، تنها سینمایی که در دوران طالبان تعطیل نشد

فیلم‌های مستند از زمان حکومت طالبان در این کشور همواره ساخته می‌شد که از جمله آثار مستند فاخر این دوران، می‌توان به دو مستند فیلم «۱۶ روز در افغانستان» ساخته «میثاق کاظمی» و «کارت‌پستال‌هایی از تورا بورا» اشاره کرد.

مستند ۱۶ روز در افغانستان

مستند «۱۶ روز در افغانستان» که با بودجه ۱۰۰ هزار دلاری به مدت ۶۰ دقیقه ساخته شده در دسامبر سال ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد.

_تولید انبوه فیلم‌های بی‌کیفیت در داخل و خارج از افغانستان  

در سینمای افغانستان تعداد فیلم‌های درجه «ب» و «ج» نسبت به دیگر فیلم‌های بیشتر است، فیلم‌هایی که با درجه کیفیت پایین چه در داخل و چه در خارج از افغانستان ساخته می‌شود.

بیشتر این فیلم‌ها برای مخاطبان افغانی و به ندرت برای مخاطبان غیرافغان و یا جشنواره‌های بین‌المللی ساخته می‌شود.

*وضعیت کنونی سینمای افغانستان: از کمبود تجهیزات و آموزش گرفته تا سلطه فیلم‌های بی‌کیفیت هندی بر بازار فیلم

علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که از زمان سقوط حکومت طالبان به بعد در صنعت سینمای افغانستان به وجود آمد ولی سینمای این کشور همچنان از مشکلات اساسی رنج می‌برد، از عدم توجه دولت افغانستان به صنعت فیلمسازی گرفته تا کمبود تجهیزات و سالن نمایش در این کشور و همچنین وجود برخی دیدگاه‌های تندروانه ضد سینمایی که وجود دارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده اصل و اساس بودجه سینما در افغانستان را موسسه‌ها و تشکل‌های غیردولتی خارجی و داخلی تأمین می‌کنند که این بودجه به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌های معیشت سینماگران نیست.

به نظر می‌رسد که شبکه‌های تلویزیونی همکاری چندانی با سینما نداشته و به خصوص در بخش تبلیغات، توزیع و فروش فیلم‌های سینمای رغبت چندانی نشان نمی‌دهند.

درباره تعداد سینما در این کشور آمار چندان دقیقی در دسترس نیست ولی براساس آمارهایی که تا سال ۲۰۱۱ میلادی را تحت پوشش قرار می‌داد، تنها حدود ۱۰ سینما وجود دارد که رسما کار نمایش فیلم را به عهده دارد.

بیش از ۹۵ درصد از فیلم‌های هندی بی‌کیفیتی که در سینماهای افغانستان نمایش داده می‌شوند، با موضوع عشق و جنگ و به زبان اصلی هستند.

از آنجایی‌که سینما در افغانستان هنوز به یک مکان فرهنگی تبدیل نشده، بیشتر کسانی که به سینما می‌روند، جوانان بیکار این کشورند.

و اما درباره زنان علاقمند به سینما، تا سال ۲۰۱۱ عملا هیچ‌گونه امکانی برای رفتن زنان به سینما وجود نداشت و تا این تاریخ تنها یک سینما در کابل بود که سانس مخصوص زنان داشت که آنهم همیشگی نبود و گاهی برای مدتی طولانی سانس بانوان به طور کلی تعطیل می‌شد.

از طرف دیگر درباره بازار فیلم در افغانستان باید گفت که با توجه به اینکه بیشتر خانواده‌های افغانی در خانه‌هایشان یک دستگاه دی‌وی‌دی دارند، به نظر می‌رسد، بازار اصلی فیلم در این کشور، همان بازار دی‌وی‌دی باشد.

البته مشکل اساسی بازار دی‌وی‌دی، کیفیت پایین دی‌وی‌دی‌ها،عدم وجود قانون کپی‌رایت در سیستم توزیع دی‌وی‌دی است.

مشکل دیگر این بازار، تسلط نسخه‌های غیرقانونی فیلم‌های درجه ۲ و ۳ هندی و خارجی بر آن است و بدتر از همه اینکه بیشتر این فیلم‌ها فاقد زیرنویس فارسی یا پشتوست.

سطح کیفی آموزش در بخش‌های مختلف صنعت سینما در این کشور به شدت پایین است و تا سه سال پیش تنها مرکز آموزش سینمایی در این کشور در دانشگاه کابل بود.

نگاهی به سینمای افغانستان در گذر تاریخ

به مانند عمده امور فرهنگی و هنری ظهور و بروز سینما نیز در کشور ما همواره با چالش‌های فراوانی روبرو بوده است.

افغانستان به سبب مخاطرات سیاسی و فرهنگی و جنگ‌هایی که از سر گذرانیده و همچنین منازعات داخلی هرگز نتوانسته سبب ساز پدیده‌های فرهنگی ذاتی خود باشد.

در تمام این سالها اگر جرقه ای در پهنه‌ی فرهنگی کشور روی داده به سبب فعالیت‌های هنرمندان خارج از مرزهای افعانستان بوده است.

با این همه سینمای افغانستان بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۰ در حالیکه می‌توانست به ظهور و حتی به بلوغ برسد، بدلیل منازعات سیاسی به یکباره بی‌فروغ شد. جنگ با شوروی سابق و پس از آن درگیری‌های داخلی و همچنین پیدایش طالبان همگی باعث شد سینما در افغانستان هیچ رشدی نداشته باشد.

برای اولین بار در سال ۱۳۰۲ شاه امان الله یک پروژکتور شخصی وارد کشور کرد که سرمنشا ایجاد یک سینمای کوچک گردید. این سینما که در سال ۱۳۱۳ و با نام بهزاد تاسیس شده بود سرانجام تعطیل گردید؛ چون شرایط فرهنگی به گونه‌ای بود که قاطبه ی مردم با این پدیده مخالفت نشان می‌دادند.

در زمان حکومت ظاهر شاه دوباره سینما بهزاد گشایش یافت و در کنار آن دو یا سه سینما‌ی کوچک دیگر نیز در کابل و در قندهار و هرات گشایش یافتند. که عمده‌ی نمایش این سینماها فیلم‌های هندی بودند. کم کم تعداد سالن‌های سینما بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۲ به عدد ۵۴ رسید.

بعد از روی کارآمدن حکومت کمونیستی، اگرچه تعداد سینماها بیشتر نشد اما نمایش فیلم‌ها بشدت تحت سانسور قرار گرفت. با گسترش جنگ و ورود نیروهای شوروی سابق و پس از آن با شدت درگیری های داخلی و ظهور طالبان، قریب به ۱۰۰ درصد سالنهای سینما تخریب گردیدند.

به هر روی پس از پایان دوران طالبان، و از حدود سالهای ۲۰۰۲ به این سو به کمک سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی و مساعدتهای فرهنگی برخی همسایگان، اوضاع سینمایی افغانستان کمی بهبود یافته است. با این حال و در حال حاضر تنها حدود بیست سی سالن نمایش فیلم در کشور وجود دارد و عمده ساخت و سازهای محدود سینماگران افغانستانی نیز در آن سوی مرزها انجام می گیرد.

در بین سینماگران افغانستانی، صدیق برمک احتمالا سرشناس ترین است. مهمترین فیلم او یعنی “اسامه” که در سال ۲۰۰۳ ساخته شد فرصت اکران بین المللی پیدا کرد و جوایز مهمی از جشنواره‌های معتبر کسب نمود.

داستان فیلم اسامه ساخته صدیق برمک در باره دختر بچه‌ای است که اگرچه در زمان طالبان زندگی می کند اما با پوشیدن لباس پسرانه در اجتماع حضور پیدا می‌نماید.

خالد حسینی نیز نویسنده و فیلمساز دورگه افغانی-آمریکایی است که فیلم بادبادک باز را ساخته است.

در سالهای اخیر سرزمین ما محل تردد فیلمسازان و مستند سازان زیادی بوده است. با اینهمه به دلیل نبود امنیت کافی هنوز نمی توان با اطمینان خاطر در این کشور به سینما پرداخت.

به نظر می رسد طبیعت بکر و همچینن موقعیت جغرافیایی کشور به گونه ای باشد که در اگر دولت جدید و وزارت فرهنگ همت خوبی داشته باشند، زمینه ی مناسبی برای ساخت و سازهای سینمایی در آن فراهم گردد.

اما متاسفانه در دولت کرزی و در زمان تصدی پست وزارت فرهنگ به ریاست جناب رهین هیچ توجهی به تولید فیلم های قوی داخلی صورت نگرفت و یکسره فیلمهای وارداتی ترکی، هندی و ایرانی تبلیغ گردید که در دولت جدید این ضرورت جلوه ی بیشتری دارد. لذا توقع مردم از جناب اشرف غنی و عبدالله این است که کسی را بر کرسی وزارت فرهنگ منصوب نمایند که علاوه بر داشتن تخصص به همه ی جنبه های فرهنگی جامعه به ویژه بخش سینما و حوزه ی هنر توجه کافی داشته باشد.

تا انتقام به کابل بازنمی گردم!

به گزارش خبر گزاری اندیشه نو، پس از دو هفته جنگ و قحطی قندوز که بی کفایتی مقامات دولتی و دفاعی نابودی آن را هموار کرد، سرانجام جنرال دوستم از فاریاب به مردم نوید آرامش داد و طالبان را تهدید به نابودی کرد.

عبدالرشید دوستم که روزها در لباس نظامی، انتظار اجازه رییس جمهور برای فرماندهی جنگ علیه طالبان در شمال را می کشید، روز گذشته در شبرغان با بیان اینکه پس از تصفیه ولسوالی غورماچ به قندوز می روم و تا پاکسازی کامل این ولایت از طالبان به کابل باز نمی گردم.

اعزام جنرال دوستم به شمال برای رهبری جنگ علیه طالبان زمانی صورت گرفت که طالبان به هر آنچه می خواستد از آذوقه گرفته تا تجهزات نظامی رسیدند و پس از به آتش کشیدن مراکز مهم و فلج ولایت قندوز درگیری ها رو به کاهش رفت.

قندوز در اوج بحران در انتظار رهبری قدرتمند بود تا این جنگ به خود شکل وسیع و فاجعه نگیرد نه زمانی که طالبان با رسیدن به اهداف خود، مقامات بلند پایه دست به اعزام جنرال دوستم بزنند، هرچند اکنون نیز این ولایت نیازمند رهبر در جنگ است.

چندی قبل یکی از نزدیکان جنرال دوستم اعلام کرده بود که روزها دوستم در آمادگی برای رفتن به قندوز به سر می برد اما رییس جهور حتی حاضر به پاسخگویی به تلفن وی نیست.

صلاحیت های غنی نه تنها طی دو سال گذشته کشور را درگیر نابسامانی کرده است که اکنون با نادیده گرفتن فجایع انسانی در گوشه کنار کشور و به نظاره نشستن مردن مردم فردی را که توانایی پایان جنگ را دارد در انتظار می گذارد.

در این میان اگر از وقاحت والی قندوز که به جای حس مسوولیت در مقابل مردم، ریشه بحران را به قضا و قدر الهی نسبت داد بگذریم، اظهار نظر اخیر غنی در مورد انتصاب عناصر ناشایست در مسوولیت های حساس امنیتی کشور بی شرمی از جانب رییس دولتی است که باید به خاطر آورد: انتصاب عناصر فاسد و نالایق در بالاترین رده های دولتی با حمایت مستقیم شخص وی صورت گرفته است.

حال باید دید جنرال دوستم که با تهدید و ادعاهای فراوان برای پاکسازی طالبان به شمال رفته است، چه دستاوردی برای مردم خواهد آورد و آیا همچنان که می گوید دیگر شاهد جنایات طالب و گروه های وابسته به آن نخواهیم بود؟ هرچند با وجود مقامات فاسد کشور در فاصله بسیار دوری از چنین امید قرار داریم.

جنرال دوستم که برای سازماندهی میدان جنگ به ولایت فاریاب رفته است، از مجازات افسران و نیروهای که در ولسوالی غورماچ پوسته های امنیتی خود را رها کرده اند خبر داده و گفت: “وقتی مردی یونیفورم نظامی بر تن مى کند دیگر نباید از مرگ بترسد، زیرا این لباس برای دفاع از نوامیس کشور است”.

رها کردن پوسه های امنیتی و تجهزیات نظامی برای نیروهای طالبان دلیلی بود بر قدرت هرچه بیشتر طالبان در معاملات دولتمردان بود که همچون خنجر قلب مردم را نشانه گرفت و در این میان ولایت ها یکی پس از دیگری میدان جنگی برای این گروه شد.

معاون ریاست جمهوری به افرادی که مدعی دلبستگی وی تنها به شمال است، گفت که اگر دوستم نبود امروز هلمند، قندهار و ارزگان به دست طالبان سقوط کرده بود.

گفتنی است که نبرد طولانی مدت قندوز نه تنها فجایع انسانی در پی داشت بلکه خسارات هنگفتی مالی بر جای گذاشت که تا سال ها جبران آن زمان می برد و اوضاع بی جاشدگان نیز دردی دیگر.

قندوز نشان داد که از رییس جمهور گرفته تا والی ولایت ها نه محافظان امنیت بلکه معامله گران جان مردم در پی منافع خود هستند و واگذاری ولایتی برای تاراج طالبان را نه پشت پرده بلکه در مقابل دیدگان همه انجام می دهند و مجامع حقوق بشر خاموش ترین صدای بود که نه از مردم گفت نه از جنایات.

جنرال دوستم در این روزهای بحران تنها کسی بود که نه مانند غنی در ارگ پنهان شد و نه از تقدیر الهی دم زد اما گفت: برای انتقام آمده ام از طالب و مزدور پاکستان برای مردمی که در بی پناهی و وحشت جان دادند.

چرخبال های سفید به کمک طالبان شتافتند

“نظر به معلومات مردمان محل از ولایت قندوز سروکله طیاره های سفید رنگ زمان حکومت کرزی که در ولایت های جنوبی طالبان را از یک جا به جای دیگر انتقال می داد، دوباره در قندوز پیدا شده است”.

از قندوز و چهاردره حکایت هایی است که بعضی ها می گویند دو چرخبال سفید رنگ در شهر قندوز پیدا شده تقریبا نیم ساعت در ساحه رهبری طالبان در شهر توقف کرده بعد به طرف ولسوالی چهاردره پروازکرده است.

بعضی ها می گویند این چرخبال ها طالبان قندوز را به چهاردره انتقال داده است. در زمان حکومت کرزی نیز چنین خبرهایی از ولایت های جنوبی شنیده شده بود اما تا هنوز درباره هویت این طیاره های سفید رنگ از طرف حکومت اندک معلوماتی هم به مردم ارایه نشده حالا بیبینم حکومت اشرف غنی چه خواهد کرد.

چرخبال قندوز طالبان حکومت کرزیچرخبال قندوز طالبان حکومت کرزی

از فروشگاه ما دیدن فرمایید رد کردن